Mijn man heeft sinds kort vitiligo, o.a. in zijn gezicht (op zijn kin). Hij heeft protopic voorgeschreven gekregen (twee maal daags). Na twee maanden gebruik waren de plekjes volledig gepigmenteerd!! Sterker nog, er is iets meer pigment voor in de plaats gekomen!). Er is nu dus niks meer van te zien. Verder maar afwachten hoe het zich ontwikkelt.
gr,
Tanja
Wat goed om zo een positief geluid te ´lezen´, dankjewel!
Sinds januari 2010 heb ik ook last van witte plekken rond mijn ogen die zich lijken uit te breiden.
Ik gebruik zelf ook Protopic (tacrolimus) en ben hier ook nog niet heel blij ben. Dit komt omdat het jeukt en brandt, de huid wordt er gewoon gevoeliger door én het glanst na het aanbrengen.. En met name omdat het pas na 2 tot soms zelfs 6 maanden na het beginnen van de behandeling effectief kan blijken te zijn.
Mijn arts heeft mij aanbevolen om het 1 maal daags voor het slapen op de vlekken te smeren (rond de ogen bij mij). Ook ik zou regelmatig in de zon moeten gaan zitten (half uurtje per dag). Ik studeer zelf medicijnen en na kort speurwerk ben ik erachter gekomen dat ik (zoveel mogelijk) 2 maal daags zou moeten smeren voor een hopelijk effectiever resultaat.
Om jullie wat meer (medisch inhoudelijke) informatie te geven:
-Wat dit middel (tacrolimus) doet is lokaal de immuunrespons remmen. Dit is uiteraard gebaseerd om de auto-immuuntheorie waarbij men denkt dat vitiligo ook een auto-immuunziekte is (deels/sommige 'soorten' vitiligo). Het wordt ook systemisch(=voor heel het lichaam) gebruikt bij orgaantransplantaties (Prograft) zodat je eigen immuunsysteem niet het nieuwe gedoneerde (en dus vreemde) orgaan afstoot.
(ONTHOUD: ProTopic is een creme dus enkel LOKAAL, je hele afweer systeem wordt dus NIET geremd of plat gelegd zoals bij Prograft!!! dit zeg ik nadrukkelijk om onrust te voorkomen)
Ik hoop dat dit middel bij mij ook aan slaat, want op het gezicht en met name rond de ogen wil je geen witte plekken hebben. Vooral als je net als ik al een getinte huid hebt..
Ik raad aan om het zoveel mogelijk 2 maal daags aan te brengen omdat dit in diverse wetenschappelijke onderzoeken een effectiever resultaat te weeg bracht. Omdat de creme vrij dik is en de huid heel erg glanst na aanbrengen van de creme gebruik ik het niet iedere dag 2 maal daags. Verder raad ik het zonnen 15-30min per dag wel aan, maar ik denk dat dit pas echt nuttig is nadat de pigmentvorming terug is gekomen zodat de pigmenten worden gestimuleerd om weer een kleurtje te geven. (Dit Klinkt erg logisch voor mij.) Maar er wordt ook lichttherapie toegepast als behandeling bij vitiligo dus het zou zomaar eens kunnen dat UV-straling een stimulerend effect kan hebben samen met de Protopic, in de medische wereld wordt dan gesproken over een zogenaamd synergetisch effect, zodat pigmentvorming extra wordt bevorderd.