Forum van de Landelijke Vereniging voor Vitiligo-Patiënten

Dit forum is vrij toegankelijk voor iedereen. Wilt u berichten plaatsen, of op berichten reageren, dan moet u eerst een account aanmaken. Dit doet u via de knop "Registreren" hierboven. Let op: zowel LVVP-leden als niet-leden dienen eerst een forumaccount aan te maken om te kunnen schrijven. U kunt als LVVP-lid dus niet op het forum inloggen met uw normale website-account.

Pagina's: [1] |   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Discussie: nieuwe behandeling in Gent
annette
Leden

Gepost op: 24-07-2009, 07:35:53
Antwoorden

De Gentse Universiteit, vakgroep dermatologie, ontwikkelde nu een nieuwe behandelingsmethode waarbij een gel wordt gemaakt van "goede", gepigmenteerde huidcellen van de patiënt. Er wordt wat huid weggesneden ter hoogte van het zitvlak waaruit huidcellen worden geïsoleerd die dan in een gel op de aangetaste huidvlek wordt aangebracht. Drie weken later krijgt de patiënt UV-stimulatie, waarop de vlekken opnieuw pigmenteren. De behandeling duurt meestal een tweetal maanden.

Gent heeft naar eigen zeggen zo'n honderd patiënten behandeld met de nieuwe techniek, en vindt de resultaten vooral opmerkelijk bij patiënten die op één plaats met vitiligo geconfronteerd worden. Zij genezen volgens de artsen van de vakgroep vaak volledig.

De transplantatie-techniek heeft het voordeel dat er in tegenstelling tot andere behandelingen geen littekens worden gemaakt, maar er een natuurlijke repigmentatie optreedt. Nadeel is dat de methode enkel bij kleine oppervlakten slaagkansen biedt en dat pas op het moment dat de witte vlekjes niet meer uitbreiden. ,,Twintig tot dertig procent van de patiënten komt voor de behandeling in aanmerking'', zegt dermatologe Nanny van Geel van het Universitair Ziekenhuis van Gent. ,,In de meeste gevallen moet de patiënt zich eerst hebben laten behandelen met de andere methoden en pas als die geen effect meer sorteren, kan de gel gebruikt worden. UZ Gent zal vanaf nu de techniek standaard toepassen.

Wie heeft hier ervaring mee???
bernard
Leden

Antwoorden #1 Gepost op: 01-08-2009, 14:11:11
Antwoorden

Ik heb er geen ervaring mee maar vond een nieuwsbericht hier over dat al in 2003 is gepubliceerd.

17 september 2003

Hyaluron-huidpasta activeert pigment bij vitiligo

Een pasta van huidcellen en hyaluronzuur is een nieuwe behandeling tegen vitiligo. Artsen onder leiding van prof. Jean Marie Naeyaert van de vakgroep Dermatologie van de universiteit van Gent presenteren zaterdag deze behandeling op het elfde congres van de European Society for Pigment Cell Research.

Tot nu toe werd vitiligo behandeld met een corticosteroïdenzalf of met ultraviolet licht. Bij de nieuwe techniek wordt oppervlakkig een laagje gepigmenteerde bilhuid weggesneden. Aan de van elkaar losgemaakte huidcellen wordt hyaluronzuur toegevoegd. Er ontstaat dan een gel, die op de plekken wordt aangebracht nadat de huid daar vooraf met een CO2-laser is beschadigd. Drie weken later krijgt de patiënt UV-stimulatie, waarna de plekken opnieuw pigmenteren. De behandeling duurt meestal twee maanden.

Het universitair ziekenhuis heeft tot nu toe zo’n honderd patiënten behandeld met de nieuwe techniek. De resultaten zijn vooral opmerkelijk bij patiënten die slechts op één plek vitiligo hebben. Bij hen is er vaak sprake van een volledige genezing.
bernard
Leden

Antwoorden #2 Gepost op: 11-08-2009, 19:29:37
Antwoorden

Ik heb nog wat gezocht naar informatie over de creme met huidcellen en stuitte op onderstaand bericht dat 31 juli 2008 is aangemaakt. Waarschijnlijk de verklaring waarom we er nog weinig over horen.

Met verdriet en rouw melden wij dat Professor Jean Marie Naeyaert, diensthoofd van
voor Huidziekten en vakgroepvoorzitter Dermatologie, is overleden in het Universitair
Gent op 26 juli jl..
Zijn te vroege heengaan betekent een verlies voor ons allen. Het troost te weten dat hij
momenten die hem voldoening gaven, nooit meer kan verliezen.
etc.

Ik hoop dat er zich nog mensen melden met ervaring met de creme. Volgens een verpleegkundige wordt de creme nog steeds toegepast maar is niet wetenschappelijk erkend.
bernard
Leden

Antwoorden #3 Gepost op: 12-08-2009, 21:06:27
Antwoorden

Na verder zoeken heb ik een aantal artikelen gevonden met behulp van Google wetenschap met de zoekopdracht  Vitiligo Skin Pigment Cell Transplantation Study

Over het algemeen is de conclusie van de studies dat bij 70% van de patienten goede resultaten zijn behaald (controle na 12 mnd). Met name plekken in de nek en op de borst geven goede resultaten. De therapie wordt alleen toegepast bij patienten waarbij de vitiligo al minstens 6 maanden niet is uitgebreid.

Op de website van de LVVP bij links Buitenlandse vitiligoverenigingen bij de link vitiligo support kom je op de website van een internationale vitiligo vereniging. Daar zag ik dat er in Detroit een study loopt naar de therapie.

http://www.vitiligosupport.org/treatments_and_research/clinical_trials.cfm

caillian
Leden

Antwoorden #4 Gepost op: 22-08-2009, 17:26:07
Antwoorden

Beste Annette,

Ook wij hebben nog geen ervaring met deze therapie, maar wij zijn afgelopen week in het UZGent geweest. Wij waren bij Prof. N. van Geel en zij deelde ons mee, dat onze dochter wellicht in de toekomst ook voor deze therapie in aanmerking komt.
Ik heb begrepen, dat het afhankelijk van het soort vitiligo is, wat je hebt, of je aan deze therapie deel kunt nemen.
Verder passen ze deze therapie vanaf de leeftijd van ongeveer 15 jaar toe. En ze vragen daarbij wel naar motivatie voor de therapie.

Verder vertelde zij ook, dat het in principe wel de minderheid van de patienten met vitiligo is, die hiervoor in aanmerking komt.

Dus wellicht kun je bij deze prof. ook verdere informatie aanvragen.

met vriendelijke groet,

Caillian
Lies
Leden

Antwoorden #5 Gepost op: 14-09-2009, 17:53:32
Antwoorden

Ik heb enkele jaren geleden een behandeling in Gent gehad met de zgn gelmethode, maar dit had bij mij helaas geen resultaat. In eerste instantie hechtte het pigment goed, maar helaas verdween het ook weer (op mijn polsen en elleboog)
Pagina's: [1] |   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: