Forum van de Landelijke Vereniging voor Vitiligo-Patiënten

Dit forum is vrij toegankelijk voor iedereen. Wilt u berichten plaatsen, of op berichten reageren, dan moet u eerst een account aanmaken. Dit doet u via de knop "Registreren" hierboven. Let op: zowel LVVP-leden als niet-leden dienen eerst een forumaccount aan te maken om te kunnen schrijven. U kunt als LVVP-lid dus niet op het forum inloggen met uw normale website-account.

Pagina's: [1] |   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Discussie: Hallo
Regenboog
Leden

Gepost op: 13-01-2011, 14:46:53
Antwoorden

Hallo allemaal,
ik ben Regenboog en ik ben hier nieuw.
Agelopen jaar ben ik bij de huisarts geweest met twee lichte pigmentvlekken. Ik dacht dat deze kwamen doordat ik andere anticonceptie gebruik. Ik had het meteen de dag nadat ik ermee begonnen was en in de bijsluiter werden pigmentvlekken ook als bijwerkingen genoemd (nu overigens niet meer). Volgens mijn huisarts kon dit niet zo snel en moest het een schimmel zijn of vitiligo. Ik heb zalf gebruikt, twee weken lang, ik dacht dat het misschien wat minder werd maar eigenlijk was het nauwelijks te zien. Dus zou ik dus vitiligo hebben? Ik ben op reis en kan dus niet even naar de dokter. Maar achteraf vond ik de mededeling nog plomp gedaan. Het is niet niks natuurlijk en werd weggestuurd met de mededeling om maar even op internet te kijken. Dat doe ik nu, even op internet kijken en daarom heb ik me aangemeld.

Overigens zijn de vlekjes niet groter geworden. Doordat ik minder bruin ben zie je ze veel minder, dus ik heb nog geen actie ondernomen. Worden de vlekken altijd groter bij Vitiligo?
Anna
Leden

Antwoorden #1 Gepost op: 15-01-2011, 00:55:11
Antwoorden

Beste Regenboog,

van een afstand is het moeilijk te zeggen of de pigmentvlekken echt vitiligo is of niet.
Wat betreft het verhaal dat je het zou hebben gekregen na een dag gebruik van een ander anticonceptie middel, ben ik geneigd de huisarts gelijk te geven.
Wat voor zalf heb je overigens gekregen van de huisarts?

Waar zitten die twee vlekken? Op een zichtbare plaats? In een vitiligo vlek zit helemaal geen pigment meer en dus die vlekken verbranden in de zon. Heb je daar ook last van?
Heb je ook last van jeuk of voelt de huid een beetje anders op die plaats van de vlekken?

Hoe lang ben je nog op reis? Vitiligo is gelukkig niet levensbedreigend, maar als je het zou kunnen behandelen is het goed het zo vroeg mogelijk te proberen.
Meestal zie je vlekken wel een beetje groter worden, maar dat is geen wet.
Cruciaal voor vitiligo is dat er geen pigment meer aanwezig is in de vlek en dat de huid van de vlek niet anders aanvoelt.

Als je weer eenmaal weer in Nederland bent zou je, als de vlekken er nog zijn, een verwijzing naar een dermatoloog moeten vragen. De SNIP (Instituut voor Pigment Stoornissen) in het AMC kan uitstekend beoordelen of het vitiligo is of niet. Maar woon je niet dichtbij het AMC in Amsterdam, dan zijn er andere dermatologen voor je te vinden.

Groet Anna
Regenboog
Leden

Antwoorden #2 Gepost op: 17-01-2011, 16:06:36
Antwoorden

Hoi Anna,
bedankt voor je reactie.
De huisarts raadde aan om gewoon creme tegen voetschimmel te gebruiken.

De plekken zitten vlakbij mijn oog. Het jeukt wel, maar ik lijk er nu ook een beetje uitslag te hebben, dus ik kan niet zeggen of dat het is. De vlekken zijn veel minder zichtbaar. Ik zal nog eens goed gaan kijken qua pigment. De huid voelt niet anders aan. Ik ben nog een week of zes van huis en daarna zal ik toch weer even naar de huisarts gaan. Het AMC zou goed te bereizen zijn voor mij, dus dat is geen probleem.

Nogmaals bedankt voor je reactie.
Pagina's: [1] |   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: