Forum van de Landelijke Vereniging voor Vitiligo-Patiënten

Dit forum is vrij toegankelijk voor iedereen. Wilt u berichten plaatsen, of op berichten reageren, dan moet u eerst een account aanmaken. Dit doet u via de knop "Registreren" hierboven. Let op: zowel LVVP-leden als niet-leden dienen eerst een forumaccount aan te maken om te kunnen schrijven. U kunt als LVVP-lid dus niet op het forum inloggen met uw normale website-account.

Pagina's: [1] |   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Discussie: Onderzoek toont aan: vitiligo is auto-immuunziekte
Pleccy
Leden

Gepost op: 26-06-2010, 12:26:01
Antwoorden

Wat veel onderzoekers al vermoedden is nu door onderzoek aangetoond: vitiligo is een auto-immuunaandoening. Onderzoek bij 1500 vitiligopatiënten heeft dat aangetoond, zo is te lezen in het aprilnummer van het toonaangevende blad New England Journal of Medicine.

Een uitgebreid artikel is te lezen in de nieuwsbrief van onze Amerikaanse zusterorganisatie Vitiligosupport.org: http://www.vitiligosupport.org/newsletters/summer10.html
Brigitte
Leden

Antwoorden #1 Gepost op: 28-09-2010, 08:26:21
Antwoorden

Ik wil dit onderzoek zeker gaan lezen. Ik ben benieuwd of in Nederland (dus in het Nederlands) dit artikel ook overgenomen is in een bepaald (medisch) tijdschrift.

Ondertussen heb ik er nog een auto-immuunziekte bij gekregen: Lichen Planus. Daar zal ik in dit Amerikaans onderzoek waarschijnlijk wel niets over terug vinden (niet gerelateerd aan Vitiligo?).

Bedankt voor de informatie!
WTJ
Leden

Antwoorden #2 Gepost op: 04-11-2010, 13:13:56
Antwoorden

Ik ben erg benieuwd of hier ook mensen zijn die naast vitiligo één of meer andere auto-immuunziekten hebben.

Mijn zoon (8) heeft al een aantal jaren vitiligo en we zijn nu bezig met lichttherapie (thuis). Sinds 2½ maand heeft hij ineens 'iets nieuws', waarvoor we op dit moment druk aan het dokteren zijn. Hij staat geregeld 's morgens op met een flink opgezwollen boven- of onderlip. Zo lang het daarbij blijft is het niet onoverkomelijk, maar het wordt natuurlijk erg vervelend als ineens zijn tong of keel op zou zwellen. De dermatoloog noemt het angio-oedeem of Quincke's oedeem en er wordt nu onderzocht of het een erfelijke vorm is (wat de dokter verwacht, mijn zoon heeft dan een genetische afwijking die zorgt voor een tekort van een bloedeiwit) of dat er sprake is van een allergische of overgevoeligheidsreactie. Inmiddels heeft hij ook 2x een aanval van galbulten/netelroos gehad. Hoe dan ook, het klinkt toch allemaal als iets waar het eigen afweersysteem van mijn zoon een rol bij speelt, net als bij vitiligo

Bij het SNIP werd ik voor de verschijnselen direct verwezen naar een algemene dermatoloog en deze algemene dermatoloog richt zich duidelijk alleen op de zwellingen (hoewel hij volgens mij uit pure vakinteresse uitgebreid alle vitiligoplekken van mijn zoon heeft bekeken). Zelf blijf ik me maar afvragen of vitiligo en deze 'nieuwe' problemen nou echt niets met elkaar te maken hebben. Ik heb daar bij zowel SNIP als de algemene dermatoloog naar gevraagd maar dat werd ontkend of mijn vraag werd genegeerd. Ik hoop dus dat hier iemand is die me meer zou kunnen vertellen en/of misschien wel dezelfde ervaring heeft!
Pagina's: [1] |   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: