Forum van de Landelijke Vereniging voor Vitiligo-Patiënten

Dit forum is vrij toegankelijk voor iedereen. Wilt u berichten plaatsen, of op berichten reageren, dan moet u eerst een account aanmaken. Dit doet u via de knop "Registreren" hierboven. Let op: zowel LVVP-leden als niet-leden dienen eerst een forumaccount aan te maken om te kunnen schrijven. U kunt als LVVP-lid dus niet op het forum inloggen met uw normale website-account.

Pagina's: [1] |   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Discussie: Zon en vitamine D
kis
Leden

Gepost op: 23-05-2011, 12:49:04
Antwoorden

Weet iemand of je met vitilogo wel vitamine D aanmaakt, of moet de huis pigment hebben voor die aanmaak?
Veertje
Leden

Antwoorden #1 Gepost op: 23-05-2011, 16:59:06
Antwoorden

Toevallig  had    de huisarts  het vandaag over  dat  hij  automatisch ( bij  jong zowel als  oud) bij een  bloedonderzoek altijd  het vit D nakijkt  en hij raadt  aan  toch in de wintermaanden  vit D te slikken 
Het schijnt   dat  het opvalt  dat  er steeds  meer mensen  te kort  hebben  door  het gebrek  aan  zonlicht  ( jongeren oa  door  het feit dat  ze  veel  minder  naar buiten  gaan )

Dus het zou  best kunnen  dat  wij  ook  dat  tekort  hebben  niet  door  het pigmentgebrek maar omdat we mss  (  ik  toch   het zonlicht  vermijden 
kis
Leden

Antwoorden #2 Gepost op: 23-05-2011, 18:11:16
Antwoorden

Ja, dat veel mensen een D-tekort hebben, heb ik ook gelezen. Ik had het zelf ook, gelukkig keek de internist verder dan mijn huisarts (die zelfs na herhaaldelijk aandringen NIET wilde checken!) en kreeg ik de juiste behandeling. Maar mijn vraag is puur technisch: maakt een huid zonder pigment toch vitamine D aan (mits blootgesteld aan de zon natuurlijk)?
Veertje
Leden

Antwoorden #3 Gepost op: 23-05-2011, 21:16:29
Antwoorden

Vind  je  vraag  eigenlijk  heel  interessant   ,  ik heb  net gevonden  dat  hoe  donkerder  de huid  hoe  langer  het duurt  om vitamine D  aan  te maken    dus  zou  een  pigmentloze huid  vlugger  vitamine  D aanmaken  dan  een  gewone  huid  ,  als  mijn redenering klopt  natuurlijk  ;) 
   kheb  dit   artikeltje   gekopieerd 

Dat hangt natuurlijk van de kleur van de huid af. Die vormt immers een natuurlijke barrière tegen de zon. Hoe dichter we bij de evenaar leven, dus meer zon, hoe donkerder de huid is. Daar is optimale bescherming nodig. Iemand met een donkere huid moet natuurlijk in onze regio veel langer in de zon om aan de zelfde vitamine D-opbouw te komen. We verdelen de huidskleuren doorgaans in type 1 t/m type 6. De eerste is zeer licht, zeg maar type afkomstig uit Schotland, de rossige types dus. Type 6 is zeer donker, zoals in Ivoorkust. Schotten verbranden binnen een paar minuten in Ivoorkust, andersom zullen mensen uit Ivoorkust amper of nooit kunnen verbranden in onze regio. Maar dat betekent ook dat de donkere huidskleur, midden op de dag minstens 30 tot wel 60 minuten zon nodig heeft terwijl de lichtste huidskleur met 5 of 10 minuten volstaat. Is uw huid iets minder gevoelig dan zal 10 tot 20 minuten een prima doorsnee zijn, maar bouw het langzaam op. Uiteraard geldt altijd: laat je huid nooit verbranden! Is de zon erg intensief of ben je op het water of hoog in de bergen? Zorg dan voor extra bescherming! Uiteraard bouw je alleen vitamine D op als je geen zonnefactor smeert. Maar als je na je 10 of 20 minuten langer in de zon wilt blijven, gebruik dan wel een zonnefactor zodat je veilig kunt genieten. Nog een extra tip; na het zonnen niet onder de douche met zeep want dat was je alle vitamine D weer van je huid af. Dit ligt er voor een dag of wat op als een vetachtige substantie en trekt langzaam in je huid. Gewoon afspoelen met water is echter geen probleem.
kis
Leden

Antwoorden #4 Gepost op: 28-05-2011, 12:24:34
Antwoorden

Die laatste opmerking over niet douchen heb ik al vaker gehoord, maar ook weerlegd gezien op diverse plaatsen. Vitamine D wordt n.l. niet OP de huid, maar IN de huid aangemaakt. Waar vanaf heb je dit gecopieerd? (link)
Veertje
Leden

Antwoorden #5 Gepost op: 29-05-2011, 13:13:16
Antwoorden

http://www.beauty-food.info/de-huid-als-bron-van-gezondheid-deel-2/

Alsjeblieft     ;)
Pagina's: [1] |   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: