Forum van de Landelijke Vereniging voor Vitiligo-Patiënten

Dit forum is vrij toegankelijk voor iedereen. Wilt u berichten plaatsen, of op berichten reageren, dan moet u eerst een account aanmaken. Dit doet u via de knop "Registreren" hierboven. Let op: zowel LVVP-leden als niet-leden dienen eerst een forumaccount aan te maken om te kunnen schrijven. U kunt als LVVP-lid dus niet op het forum inloggen met uw normale website-account.

Pagina's: [1] |   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Discussie: UVB behandeling thuis met handlamp?
Jeannette
Leden

Gepost op: 07-06-2011, 11:51:53
Antwoorden

Hallo,

Ik zit te denken om een UVB handlamp aan te schaffen om thuis mijn plekjes te belichten. Ik gebruik nu Novitil in combinatie met een gezichtsbruiner. Dit werkt goed, maar mijn gezichtsbruiner is erg oud, dus wil ik een nieuwe kopen. Nu dacht ik om dan een UVB lamp te kopen, omdat je dan veel korter per plekje hoeft te belichten. Maar ik weet niet hoe lang je dit mag gebruiken en hoe vaak en of het nu schadelijker is dan UVA of niet. Ik heb op internet gekeken, maar alle berichten spreken elkaar tegen. Ik heb ook een mailtje naar het SNIP gestuurd, maar krijg geen antwoord.

Weet iemand hoe lang en hoe vaak je met UVB mag belichten?

Bedankt voor je reactie,

Jeannette
Anna
Leden

Antwoorden #1 Gepost op: 07-06-2011, 20:30:57
Antwoorden

Beste Jeanette,

bij welke leverancier zou je een kleine UVB lamp willen kopen? Er zijn leveranciers zoals Medizorg en Farmadoma die ook instructie kunnen geven hoe en hoe lang je zo'n UVB lamp kan gebruiken.
Een dermatoloog kan de risico's van het gebruik van een UVB lamp goed inschatten, ik zelf zou zo'n lamp niet aanschaffen en dan gebruiken zonder begeleiding.
Er is volgens mij nog geen onderzoek uitgevoerd wat Novitil precies doet, en ook niet wat het doet als je daarbij UVB gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Anna

Jeannette
Leden

Antwoorden #2 Gepost op: 09-06-2011, 10:24:51
Antwoorden

Ik heb inmiddels antwoord van het SNIP ontvangen. Zij raden af om zomaar UVB te gebruiken, dus dat doe ik dan maar niet. Dat mag alleen onder begeleiding van een arts. Ik ga nu op zoek naar een goede gewone gezichtsbruiner, die ik kan gebruiken in periodes als er geen of weinig zon is.
Novitil werkt bij mij prima, en heeft volgens dermatologen en andere deskundgen geen bijwerkingen dus daar ga ik gewoon mee door. Bij het SNIP lijken ze daar ook steeds positiever over te worden, hoewel het wel verschil maakt welke dermatoloog je treft.

Bedankt voor het meedenken.

Groet, Jeannette
Pagina's: [1] |   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: