Forum van de Landelijke Vereniging voor Vitiligo-Patiënten

Dit forum is vrij toegankelijk voor iedereen. Wilt u berichten plaatsen, of op berichten reageren, dan moet u eerst een account aanmaken. Dit doet u via de knop "Registreren" hierboven. Let op: zowel LVVP-leden als niet-leden dienen eerst een forumaccount aan te maken om te kunnen schrijven. U kunt als LVVP-lid dus niet op het forum inloggen met uw normale website-account.

Pagina's: [1] |   Omlaag
  Afdrukken  
Auteur Discussie: Vraag mbt kans op schildklier afwijkingen
roby41
Leden

Gepost op: 18-12-2011, 12:13:42
Antwoorden

Hallo,

Nav het lezen van het interview met dr. Wietze van der Veen heb ik een vraag over de relatie tussen vititiligo en schildklierafwijkingen.

Het stukje waarover het gaat over de relatie tussen deze 2 zaken en het uiteindelijke advies is me niet helemaal duidelijk.
Ik vind het wat cryptisch omschreven, maar dat kan ook aan mij liggen.

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat ik graag zou willen weten of het te adviseren is om in mijn geval (reeds 25 jaar vitiligo, redelijk stabiel) naar de huisarts te gaan om de schildklier waarden na te laten meten.

Hetzelfde geldt voor evt. B12 tekorten, is dit ook verstandig om periodiek te laten onderzoeken ?
Ik heb beiden, voorzover ik me kan herinneren nog nooit laten onderzoeken.

Met vriendelijke groet,
Robert.
Anna
Leden

Antwoorden #1 Gepost op: 18-12-2011, 13:39:59
Antwoorden

Beste Robert,

de kans op een schildklier afwijking of B12 tekort is weliswaar statisch hoger als je vitiligo hebt, maar Dr Van der Veen zegt in het interview dat het niet logisch is dat de dermatoloog bij ALLE vitiligo patienten de waardes voor schildklier en B12 moet nakijken.
Zeker niet als er HELEMAAL geen klachten zijn. Er moet dus een aanleiding zijn om die waardes te laten nakijken.
Overigens komen ook reuma, alopecia areata en andere huidaandoeningen onder vitiligo patienten iets meer voor dan onder een willekeurige maar vergelijkbare (in leeftijd en geslacht) groep mensen in de samenleving.

Maar als u zelf klachten heeft die wellicht te maken kunnen hebben met schildklier of B12 tekort (: vermoeidheid, concentratie stoornissen, geheugen problemen, koud hebben, hoofdpijn, darmproblemen) is het goed die waarden eens te laten testen via uw huisarts. Zijn die waarden enigszins aan de 'rand' van de normaalwaarden, zou dat na een jaar (of eerder) herhaald kunnen worden om te zien of er een dalende lijn te ontdekken is.

Sommige mensen ontwikkelen vrijwel gelijktijdig meerdere auto-immuun aandoeningen, anderen vlak na elkaar, of pas na 40 jaar, of helemaal nooit. Dus het feit dat u al 25 jaar vitiligo heeft is op zich niet de reden om die waardes te laten testen.

Het advies aan vitiligo patienten met bijv. onverklaarbare (vermoeidheids)klachten is te denken aan een andere auto-immuunaandoening, zoals een schildklier of B12 tekort, en je huisarts te vragen specifiek bloedonderzoek te laten doen.

Dr Van der Veen pleit er voor dat vooral huisartsen daarop letten. Zij zouden ook beter voorgelicht moeten worden over de relatie van vitiligo met ander auto-immuunaandoeningen.

Ik hoop dat dit deel in het artikel nu iets minder cryptisch is geworden.

Met vriendelijke groet,
Anna

Leest u ook eens :
http://www.schildklier.org/symptomen_hypothyroidie.html 
http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen
roby41
Leden

Antwoorden #2 Gepost op: 18-12-2011, 19:23:54
Antwoorden

Hallo Anna,

Dank voor je uitgebreide antwoord.

De zin in het artikel "We zijn niet overtuigd, bij verrassing vind je geen schildklierpatient" zette me op het verkeerde been.
Dan moet dat volgens mij "een" zijn ipv "geen"?

Met vriendelijke groet,
Robert.
Anna
Leden

Antwoorden #3 Gepost op: 18-12-2011, 20:37:17
Antwoorden

Beste Robert,

ja die zin is een beetje apart.
Volgens mij bedoelde hij er mee dat mensen met een schildklieraandoening klachten hebben waarmee ze al naar de huisarts zijn gegaan. Dus als vitiligo patiënten bij hem als dermatoloog komen, vindt hij bij die patiënten niet bij verrassing opeens een schildklieraandoening. De meeste vitiligo patiënten, die ook een schildklieraandoening hebben, zijn met klachten naar de huisarts gegaan en weten dat dus al.
Als je het schildklier magazine leest van de afgelopen jaren, merk je dat huisartsen kennelijk toch meer alert zijn om de schildklierwaardes te laten prikken bij specifieke klachten. B12 tekort komt minder vaak voor, maar ook dat wordt, in het algemeen gesproken, tegenwoordig ook wat sneller ontdekt.

Met vriendelijke groet,
Anna
Pagina's: [1] |   Omhoog
  Afdrukken  

Ga naar: